Følg Oslo lufthavn

Slik blir serverings- og kiosktilbudet på «nye Oslo Lufthavn».

Pressemelding   •   nov 14, 2015 07:00 CET

Fotomontasje av de ulike restaurantene. Alle illustrasjoner krediteres det som er oppgitt (Foto: Oslo Lufthavn AS). 


Torsdag 27. april 2017 åpner «nye Oslo Lufthavn», men allerede nå kan vi lette på sløret og fortelle hva som blir det nye serverings- og kiosktilbudet til de reisende. Totalt fem aktører har blitt valgt ut til å servere mat og drikke til de reisende på Norges hovedflyplass.

- En lang og grundig utvelgelsesprosess har resultert i at vi inngår samarbeid med fem aktører. Disse leverte de beste anbudene og vi er helt sikre på at det norske folk kommer til å bli fornøyde, sier administrerende direktør ved Oslo Lufthavn, Øyvind Hasaas.

De fem vinnerne er SSP, HMSHost-UMOE F&B Company, Reitan Convenience, Joe & The Juice og BIT. Antall serveringssteder øker fra dagens 20 til 37, mens antall kiosker øker fra seks til ti.

- Ambisjonen har hele tiden vært å få flere operatører og nå har vi fått en miks av selskaper som skal levere et bedre og mer omfattende serverings- og kiosktilbud enn vi har i dag, sier Hasaas, og legger til.

- Vår ambisjon er alltid å levere et best mulig tilbud til de reisende og selv om vi har et godt serverings- og kiosktilbud i dag, mener vi at dette blir styrket når vi åpner en nesten dobbelt så stor flyplass i april 2017, sier han.

Hva blir nytt?

De nye serveringsstedene og kioskene er i øyeblikket under konstruksjon og skal gradvis åpnes, og være åpne, når «nye Oslo Lufthavn» offisielt åpner dørene torsdag 27. april 2017. Blant de nye serveringsstedene finner vi Joe & The Juice, Bølgen & Moi Food Garage, Wagamama, Fiskebaren, Oslo Sausage Company, Jamie's Italian, Norgeglasset, BIT, Hunter Bar, Flybar, Humle & Malt, Burger King, Northland, Parken, Two Tigers, Deli & Bakery by Jamie Oliver, TGI Fridays, News Bar, Havsalt, Haven, Fjøla, Everyday Kitchen og Fiskeriet.

Blant de eksisterende serveringsstedene videreføres Peppes Pizza, O`Learys, La Baguette, W.B Samson, Caffè Ritazza, Starbucks og Aquavit Bar, mens Franks Deli, Yo Sushi og Upper Crust avvikles.

- Vi har et ønsket et bredt uvalgt der man kan velge i internasjonale og norske menyer. Flere av serveringsstedene har norsk mat og drikke på menyen, mens andre har et internasjonalt snitt over seg. Det er kombinasjonene av dette som gjør oss sikre på at våre reisende har noen svært gode matopplevelser, til akseptable priser, å glede seg til, avslutter Hasaas.

Totalt blir det ti kiosker mot dagens seks og disse er Point, Narvesen og 7 Eleven.

Illustrasjonene ligger nedlastbare under saken og kan benyttes fritt og utelukkende til redaksjonelle formål.

Avinor bidrar til at rundt 50 millioner flypassasjerer kan reise til og fra selskapets 46 lufthavner på en sikker og effektiv måte. 3000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Dette inkluderer tårn og kontrollsentraler, bakketjeneste og utvikling av servicetilbud ved lufthavnene. Avinor er et statlig aksjeselskap og finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på lufthavnene.

Oslo Lufthavn AS er et heleid datterselskap av Avinor. Selskapet eier og driver Norges hovedflyplass, Oslo Lufthavn, som er et viktig kommunikasjonsknutepunkt i Norge med ca. 24 millioner reisende og mer enn 235 000 flybevegelser per år. 

Kommentarer (1)

    Hei,

    Vil det omsider komme andre kiosker enn Point innenfor sikkerhetssjekken, f.eks. Narvesen eller 7-Eleven? Det er fullstendig bak mål slik det er i dag, hvor Point med sitt begrensede utvalg har monopol på både innland og utland. Vil du f.eks. ha en flaske Urge, Fanta, Sprite eller Nestea med deg på flyet? Glem det. Du kan velge mellom Point eller Point, hvilket vil si at du kan velge mellom Ringnes eller Ringnes. Og å få en flaske gjennom sikkerhetskontrollen er jo bare å glemme. Dette er ikke et problem på verken Flesland eller Torp, og medfører at eksempelvis Bergensturer er hyggeligere på retur enn utreise..

    Håper inderlig at dere nå omsider vil velge å fokusere på reisende heller enn anbud. Det er en skam at man på landets hovedflyplass har så begrenset utvalg av kioskvarer på utreise som er tilfelle i dag, med én enkelt aktør som er fullstendig dominerende. Det er dyrt nok å betale flyplasspriser, om ikke man skal bli tvunget til å kjøpe annenrangsvarer i tillegg.

    Og hvis man først skal bli sittende med SSP, hvorfor kan vi ikke få inn en Yam Yam? Tilsvarende prisklasse som Burger King, men hakket mer spennende, og lettere å både ta med seg og spise på fly enn en burger.

    - Harald Askvik - 07-12-2015 23:35 CET

Legg til kommentar

Kommentar