Følg Oslo lufthavn

Enklere mellomlanding

Pressemelding   •   sep 03, 2015 17:57 CEST

En fornøyd gjeng kan konstatere at Connceting Norway har åpnet. Fra venstre: Øyvind Hasaas (OSL), Ketil Solvik-Olsen, Dag Falk-Petersen, Christina Louise Holtoug (Toll) og Ove Myrold (SAS).

I går gikk startskuddet for prøveordningen «Connecting Norway» på Oslo Lufthavn. Passasjerer som kommer fra utlandet og skal videre i Norge, slipper nå å hente bagasjen i bagasjehallen og levere bagasjen på nytt. I dag var Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på besøk for å bivåne den nye ordningen.

Les også: Connecting Norway steg for steg

Passasjerer som er omfattet av ordningen kan nå gå direkte fra flyet til nytt tollområde i nærheten av dagens Duty Free-butikk i avgangshallen på utland. Etter tollklarering ledes passasjerene rett inn i avgangshall innland og flyr videre til endedestinasjonen i Norge hvor bagasjen hentes ut ved ankomst.

- Dette er en prøveordning som i første omgang gjelder for de som reiser via Oslo Lufthavn med SAS, Norwegian eller Widerøe. I starten vil ordningen gjelde for alle ankomster fra Milano. Deretter vil vi gradvis inkludere flere flyvninger og flyselskaper, sier administrerende direktør Øyvind Hasaas og legger til:

- Vi er selvfølgelig glade for at vi er i gang med Connecting Norway. Vi tror dette blir tatt godt imot hos passasjerene og har stor tro på at ordningen vil gjøre reisen over Oslo Lufthavn enklere.

Besøk fra Samferdselsdepartementet

Det var regjeringen som i juni 2014 besluttet å innføre «Connecting Norway» på Oslo Lufthavn. I dag var Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på plass for å se hvordan ordningen fungerte da SK4718 med SAS ankom fra Milano.

– Nå gjør vi det enklere for utenrikspassasjerer som mellomlander på Oslo Lufthavn på vei til andre destinasjoner i Norge. Med Connecting Norway får de reisende en enklere og raskere reise, og Oslo Lufthavn blir en mer attraktiv flyplass for flyselskapene. I fjor gjorde regjeringen nødvendig vedtak som gjorde ordningen mulig. Det er derfor flott å se at dette nå har kommet på plass og tas i bruk, sier Solvik-Olsen.

Hvem gjelder Connecting Norway for?

I første omgang gjelder ordningen for de som reiser via Oslo Lufthavn med SAS, Norwegian eller Widerøe og ankomster fra Milano. Deretter vil flere flyvninger og flyselskaper inkluderes gradvis.

Ordningen gjelder kun for passasjerer som reiser med gjennomgående billett. Det betyr at bagasjelappen er merket med sluttdestinasjonen og ikke med «OSL» når passasjeren sjekker inn i utlandet. 

Avinor bidrar til at rundt 50 millioner flypassasjerer kan reise til og fra selskapets 46 lufthavner på en sikker og effektiv måte. 3000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Dette inkluderer tårn og kontrollsentraler, bakketjeneste og utvikling av servicetilbud ved lufthavnene. Avinor er et statlig aksjeselskap og finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på lufthavnene.

Oslo Lufthavn AS er et heleid datterselskap av Avinor. Selskapet eier og driver Norges hovedflyplass, Oslo Lufthavn, som er et viktig kommunikasjonsknutepunkt i Norge med ca. 24 millioner reisende og mer enn 235 000 flybevegelser per år. 

Kommentarer (2)

    Som en av forsøkspersonene så må jeg si at dette var en heller dårlig opplevelse! Eller endel frem og tilbake så fikk vi beskjed om at koffertene våre var tatt ut og at vi måtte hente dem nede som før. Dette medførte ikke riktighet. Så vi måtte gjennom sikkerhetskontrollen en gang til. 1,5 time bortkastet og en flaske Limoncelloo til min kjære havnet i vasken.....
    Ett paradoks er jp at dama på innsjekkingen i Milano viste om det. Men 4 av de vi var i kontakt med på Gardermoen ikke viste. Ei heller de som vi måtte snakke med når vi måtte etterlyse koffertene i Tromsø.

    - Johnny Myrland - 07-09-2015 16:34 CEST

    Denne ordningen kan egentlig umiddelbart innføres for alle som ikke har innsjekket bagasje. Det gir ikke mening å gå ut og inn igjen når man ikke har bagasje å hente.

    - KDS - 17-09-2015 16:12 CEST

Legg til kommentar

Kommentar