Følg Oslo lufthavn

Vestre rullebane stenges i to helger

Nyhet   •   jul 08, 2015 10:00 CEST

Grunnet reasfaltering stenges hele vestre rullebane for flytrafikk 10. - 13. juli og 17. - 20. juli


Oslo Lufthavn legger ny asfalt på vestre rullebane, et prosjekt som startet 11. april. Hele prosjektet gjennomføres i tre etapper, hvor rullebanen har vært i bruk med forkortet bane i to av etappene. Prosjektet ligger for øyeblikket én uke foran opprinnelig plan.

- Det siste som gjenstår i prosjektet er asfalteringen av midtseksjonen, og da må vestre rullebane stenges helt for flytrafikk, forteller prosjektleder Runar Botten ved Oslo Lufthavn.

- Prosjektet har så langt gått veldig bra, og vi har gjennomført rundt 30.000 flybevegelser på vestre rullebane i prosjektperioden. Dette har gjort at driften av flyplassen har vært tilnærmet normal.

Vestre rullebane stenges fredag 10. juli kl. 18.00 og åpner igjen mandag 13. juli kl. 14.00 for asfaltering og fredag 17. juli kl. 18:00 og åpner igjen mandag 20.juli kl. 07:00 for banelysarbeider.

- Dette betyr at vi får litt begrenset kapasitet på Oslo Lufthavn, men med god planlegging hos alle parter mener vi det skal gå uten altfor store driftsforstyrrelser, sier Botten.

- Arbeidene er væravhengig, og er det meldt veldig mye regn kan det hende vi må flytte tredje og siste etappe til helgen etter.

Det vil etter dette være etterarbeider som gjør at vestre bane vil ha perioder med nattestenginger utover i august.

Norgesrekord i asfaltutlegging
Prosjektet i seg selv er unikt, all den tid man har klart å ha samtidig flytrafikk på en rullebane som reasfalteres. Samtidig har Veidekke i løpet av prosjektet sannsynligvis satt norgesrekord i asfaltutlegging.

- I løpet av første etappe la vi ut 18 500 tonn asfalt på tre dager. På to skift var det totalt 140 personer i sving for å få dette i havn, og det var nesten ikke mulig å oppdrive asfalt andre steder på Østlandet disse dagene, forteller Botten.

- Asfaltfabrikkene på Sørlie og Ringsaker i Hedmark var i full beredskap og bare på Sørlie gikk det 24 asfaltbiler i skytteltrafikk med én times kjøring hver vei. Totalt var det 38 asfaltbiler.

Totalt legges det ut 45 000 tonn asfalt i hele prosjektet. I tillegg gjennomføres det andre anleggsarbeider på rullebanen, og disse utgjør 30-40 % av prosjektkostnadene. Hele prosjektet har en totalramme på over 150 millioner kroner.

Kommentarer (0)

Legg til kommentar

Kommentar