Følg Oslo lufthavn

Første gang i Norge

Nyhet   •  okt 09, 2015 19:00 CEST

Fredag ettermiddag fikk Norge for første gang besøk av Airbus sitt nye langdistansefly, A350 XWB. Finnair er det første flyselskapet i Europa som flyr A350 XWB, og viste det frem på Oslo Lufthavn.

Onsdag 7. oktober fikk Finnair levert sin første utgave av Airbus sitt nye langdistansefly, A350 XWB (eXtra Wide Body), og allerede fredag besøkte flyet Oslo Lufthavn, i rute fra Helsinki.

Som en del av Finnairs program for å gjøre besetningene kjent med den nye flytypen, vil langdistanseflyet først brukes på en rekke regulære ruteflygninger på Finnairs europeiske rutenett.

- For oss som er litt ekstra glade i fly, er det selvfølgelig veldig morsomt at Finnair kommer hit med sitt nye og supermoderne fly, sier kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen.

Oslo Lufthavn hadde i samarbeid med Finnair også invitert ti flyspottere på en eksklusiv omvisning ombord i flyet.

- Dette var nok en stor opplevelse for de som fikk være med, men jeg tror også spotterne på utsiden av gjerdet synes det var stas med et nytt fly i beltet, sier Westher Andersen.

A350 er Airbus’ helt nye langdistansefly, stappfullt av helt ny teknologi. Nye motorer og oppgradert aerodynamikk bidrar til 25 prosent lavere drivstofforbruk og utslipp, mens det avanserte luftsystemet om bord gjør kabinluften renere og friskere for passasjerene.

- Dette er starten på et nytt og spennende kapittel i Finnairs 92-årige historie. A350 er et langdistansefly for fremtiden, og vil gi våre passasjerer en helt ny og forbedret reiseopplevelse, sier Pekka Vauramo, toppsjef i Finnair.

Mange muligheter fra OSL
Finnair har fire daglige avganger fra Oslo Lufthavn til Helsinki og tilbake, noe som gir nordmenn en god mulighet til å benytte seg av Finnairs stadig voksende rutenett.

- Spesielt mot Asia er Finnairs ruter fordelaktige for nordmenn, med hyppige avganger til Helsinki og kort ventetid før turen går videre, sier Westher Andersen.

Finnair har 19 A350 i bestilling. Fire kommer i år, før ytterlige syv maskiner kommer i løpet av 2016 og 2017. Innen 2023 skal alle 19 fly være i drift og Finnair har som ambisjon å doble sin trafikk til Asia innen 2020.

Nye Airbus A350 er også en viktig del av selskapets strategi på flyfrakt, og med den nye flåten på plass vil selskapet øke sin fraktkapasitet med 50 prosent 2020.

Fakta Finnairs A350 XWB: 

  • Finnair har bestilt 19 Airbus A350 XWB for levering mellom 2015 og 2023.
  • Finnairs A350 får 297 seter – 46 i Business Class, 43 i Economy Comfort og 208 i Economy Class. Setene i Business Class kan konverteres til helt flate senger, og er arrangert i en 1-2-1 lay-out, som sikrer at alle seter har direkte tilgang til midtgang. Economy Class er utstyrt med slimline-seter med 31-32 tommers seteavstand i 3-3-3-layout. Economy Comfort, plassert lengst frem i Economy Class, har fire tommer ekstra benplass.
  • Alle flyene blir utstyrt med Finnairs nye prisvinnende kabindesign, signert dSign Vertti Kivi & Co i fargene hvitt, blått og sølv/grått. Dynamisk LED-belysning gjør at kabinlyset skifter gjennom flygningen, tilpasset tid på døgnet. Til sammen kan belysningen skape 24 forskjellige scenarier – inkludert nordlys! 
  • Alle seter er utstyrt med personlige TV-skjermer med Finnairs eget Nordic Sky underholdningssystem som inneholder nye Hollywood-filmer, filmklassikere og TV-kanaler fra BBC, Discovery Channel og National Geographic Channel. For de som ønsker en ekstra avslappende flygning, anbefales «The Peace of Mind Channel».
  • Passasjerer i Business Class passengers, Finnair Plus Gold og Platinum medlemmer samt oneworld Sapphire og Emerald-medlemmer har full gratis tilgang til internett ombord, mens passasjerer i Economy Class kan kjøpe tilgang til nettet enten på timesbasis eller for hele turen.
  • Finnairs A350 kommer med sin egen signatur-drink, Blue Sky, som er en mix av fransk champagne og finsk blåbærlikør. Drinken hyller den rene finske naturen og Toulouse i Sør-Frankrike – der Airbus holder til og A350 ble bygget.

Kommentarer (0)

Legg til kommentar

Kommentar