Følg Oslo lufthavn

Bruker spillteknologi for å lære opp ansatte på Oslo Lufthavn

Nyhet   •  okt 03, 2016 09:07 CEST

Skjermdump av en spillsekvens. Spillet er utviklet i samarbeid med Attensi (Foto: Avinor Oslo lufthavn)

Som en del av opplæringen frem mot åpningen av nye Oslo Lufthavn skal alle med ID-kort bli kjent i de nye områdene ved hjelp av spillteknologi og simulering. Snaut 23.00 personer skal bli kjent ved hjelp av et 3D-spill som tar de ansatte med inn i ulike situasjoner i flyplassområdene.

Se video av en spillsekvens under saken

- Simuleringsbasert opplæring er en veldig effektiv måte å lære og tilpasse ny atferd på ved at man får øvet i et tilnærmet autentisk miljø. I tillegg er det gøy og det gjør opplæringen mer lystbetont, sier direktør for terminaldrift ledelse og utbygging, Thorgeir Landevaag.

Utfordre en kollega
Hensikten med spillet er at ansatte skal bli godt kjent med de nye områdene i terminalen gjennom forskjellige historier og problemstillinger som løses underveis. Man blir tildelt poeng når man løser oppgaver, og man kan utfordre kolleger.

- Erfaringer fra andre som har valgt å bruke spillteknologi i opplæring viser at mange går gjennom opplæringen flere ganger nettopp fordi spilldelen trigger at man ønsker å gjøre det bedre neste gang, forklarer Landevaag.

Skal gi bedre service til reisende
Spillteknologi som pedagogisk virkemiddel er valgt fordi det gir en virkelighetsnær følelse av at man løser arbeidsoppgaver i et autentisk miljø. Man får trent på nøkkelkunnskap som er helt nødvendig for at man skal kunne få bestått og dermed bli autorisert bruker av ID-kortet som benyttes på flyplassen. God kundeservice, økt fokus på sikkerhet og en felles lagfølelse for alle som jobber på flyplassen er viktige elementer i selve spillet. 

- Med så mange som 23.000 ansatte i 1200 selskaper er det viktig for oss at opplæringen blir så lystbetont og effektiv som mulig og at vi får engasjert så mange som mulig. Vi tror opplæring ved bruk av dette 3D-spillet er bedre enn vanlig nettbasert e-læring, og forhåpentligvis får vi ansatte med svært god kunnskap om flyplassen. Det setter oss i stand til å yte bedre service til alle kundene våre, mener Landevaag.

Kurset er obligatorisk for alle med ID-kort på Oslo Lufthavn og ble lansert 15. september. Det er tilgjengelig på iPad- og Android-nettbrett i tillegg til web.

- Ved siden av den obligatoriske gjennomføringen av de forskjellige nivåene i spillet vil det også avholdes mer tradisjonelle kurs der autorisert personell står for gjennomføringen. I sum er vi sikre på at de ansatte får et opplæringsprogram som gjør oss i stand til å tilby en flyplass i Europatoppen i fremtiden, avslutter Landevaag.

Det er det norske selskapet Attensi som sammen med Oslo Lufthavn har utviklet 3D-spillet. 

Kommentarer (0)

Legg til kommentar

Kommentar