Følg Oslo lufthavn

Medieåret 2015

Blogginnlegg   •  jan 08, 2016 14:57 CET

Nok et spennende år går mot slutten og tradisjonen tro har vi samlet sammen noen morsomme nøkkeltall og fakta. Alt i alt har 2015 vært et godt medieår for Oslo Lufthavn.

Retter vi blikket mot hva som ble skrevet om oss i media, kan vi notere omtale i 5340 artikler. Dette er en nedgang i antall artikler fra 2014, da vi ble omtalt 7326 ganger. Dette kan forklares med at antall store enkelthendelser i 2015 var færre enn i 2014.

18 prosent av alle oppslagene ble vurdert som positive, mens 5 prosent ble vurdert som negative. De resterende artiklene ble vurdert som nøytrale. Totalt sett en liten bedring fra i fjor.

NRK mest interessert

På listen over mediene som er mest interessert i OSL finner vi NRK (radio/tv), med nrk.no på andreplass. På tredjeplass finner papirutgaven til Romerikes Blad, mens rb.no og papirutgaven til Aftenposten følger på de neste plassene.

På Oslo Lufthavns eget nyhetsrom ble det produsert 84 nyhetssaker, som gir et gjennomsnitt på 1,61 saker pr. uke. Sammenliknet med 2014 er dette en oppgang med 13 saker, som er en økning på 18,3 prosent. I 2013 produserte vi 58 saker.

Den mest populære saken var presentasjonen av de nye kiosk- og serveringstilbudet som ble lest 8.800 ganger.

Størst i Norge på Facebook-innsjekk

Ved årsskiftet fra 2013 til 2014 hadde 21.300 trykket «liker» på Facebook-siden vår og det tallet økte til 49.400 ved inngangen til 2015, en økning på 132 prosent. Pr. 8 januar 2016 er det tallet blitt til snaut 78.000. Dette er en økning på 58 prosent følgere. I 2015 postet vi 346 innlegg, noe som gir et snitt på 6,6 innlegg i uken, og rett under 1 post pr. dag. Dette er en nedgang på 5 prosent fra 2014 da vi postet 365 innlegg, et ukentlig snitt på 7 og daglig snitt på 1.

Over 1,3 millioner har sjekket inn på Oslo Lufthavn Gardermoen på Facebook og det er det høyeste antall innsjekker for en bedrift i hele Norge. Det mest populære innlegget i 2015 var vår julekurvkonkurranse i samarbeid med TRN som fikk over 16 700 «liker», 33 700 kommentarer og hadde en rekkevidde på 1 006 000 mennesker.

Instagram startet vi året med 7.800 følgere og det tallet har nå økt til drøyt 12.300. I 2015 la vi ut 391 bilder, hvilket gir et gjennomsnitt på 7,5 i uken eller 1,07 pr. dag. Dette er en økning fra 2014 da vi postet 7,05 i uken eller tilsvarende 1,005 bilder pr. dag.

På Twitter er det nå snaut 13.000 som følger oss, mens Linkedin snart passerer 1.300 følgere. På Youtube-kanalen vår er det snaut 400 abonnenter.

Topp ti-liste mest leste saker på Oslo Lufthavns nyhetsrom:

Kommentarer (0)

Legg til kommentar

Kommentar