Følg Oslo lufthavn

Medieåret 2014 ved Oslo Lufthavn

Blogginnlegg   •   jan 30, 2015 10:03 CET

Nyheten om Antonov-besøket var populær lesning i 2014 (Foto: Oslo Lufthavn AS)

Vi har lagt bak oss et spennende og utfordrende år på Oslo Lufthavn, og i den anledning har vi samlet noen nøkkeltall og morsomme fakta som vi håper kan være av interesse.

Retter vi blikket mot hva som ble skrevet om oss i media, kan vi notere omtale i 7326 artikler. Dette er en nedgang i antall artikler fra 2013, da vi ble omtalt 7946 ganger. Men mengden positive artikler økte, og negative ble færre, så samlet sett endte vi opp med et forbedret resultat i 2014, sammenliknet med 2013.

24 prosent av alle oppslagene ble vurdert som positive, mens 8 prosent ble vurdert som negative. De resterende artiklene ble vurdert som nøytrale. Vi ble mest omtalt i kategoriene trafikk (33 prosent), økonomi/organisasjon (28 prosent) og sikkerhet (18 prosent).

Februar og juni var de månedene selskapet ble mest omtalt.

NRK mest interessert

På listen over mediene som er mest interessert i OSL finner vi NRK (radio/tv), med nrk.no på andreplass. På tredjeplass finner papirutgaven til Romerikes Blad, mens rb.no og papirutgaven til Eidsvoll Ullensaker Blad følger på de neste plassene. Aftenposten.no og VG Nett er også på topplisten over medier som omtaler OSL.

Egenproduserte nyheter

Her på vårt eget nyhetsrom ble det produsert 71 nyhetssaker, som gir et gjennomsnitt på 1,36 saker pr. uke, 5,19 saker pr. måned og 0,19 saker pr. dag.

Sammenliknet med 2013 er dette en oppgang med 13 saker, som er en økning på 18,3 prosent.

Populært med fly

Den mest leste saken i 2014 handlet om «forenklet transfer» og ble lest av 1756 personer og ble publisert den 30. juni. På andreplass kommer saken om Antonov-besøket, mens nyheten om at Emirates kom til OSL kaprer tredjeplassen. Totalt hadde nyhetsrommet vårt 43 962 besøk mot 28 477 i 2013, en oppgang på pene 54,3 %.

Juni var den måneden vi publiserte flest saker, med hele tolv stykker.

OSL vant også prisen for årets digitale nyhetsrom i 2014, hvilket var et vaskeekte hattrick.

OSL i sosiale medier

Pr. 1. februar har vi 49.400 «likes» på Facebook, en oppgang på 21.300 fra 2013, da vi gikk ut av året med 28.000 «likes». I gjennomsnitt poster vi 6,44 innlegg i uken, noe som gir et snitt på en 0,91 poster daglig. Dette er også en økning fra 2013, da snittet var på 0,63.

Det er også over 1.000.000 som har sjekket inn på Oslo Lufthavn Gardermoen på Facebook. 

Det er også verdt å merke seg at Passasjerservice har tatt over kundeservicen på Facebook, noe som betyr at vi nå er tilgjengelige for å svare ut passasjerene døgnet rundt også der – ikke bare på telefon og i skranke.

På Instagram har vi 7800 følgere, en formidabel oppgang fra de 4100 vi startet året med. I 2014 la vi ut 367 bilder, noe som gir et gjennomsnitt på 7,05 i uken, eller 1,005 pr. dag. I 2013 var tallet 4,75 i uken og 0,67 pr. dag. I ACIs (Airports Council International) digitale rapport blir Oslo Lufthavns Instagramkonto nevnt som den som har størst gjennomslagskraft blant de Europeiske lufthavnene. Den er også den nest største kontoen blant de store lufthavnene i Europa.

På Twitter har vi passert 10.000 følgere, mens Linkedin nærmer seg 1000 trofaste lesere. På Youtube-kanalen vår har vi 300 abonnenter.

Har du nyhetstips til oss? Send dem til kommunikasjon@osl.no

Kilder: Opoint, Mynewsdesk, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, Linkedin 

Kommentarer (0)

Legg til kommentar

Kommentar