Følg Oslo lufthavn

Heteslag for asfalten

Blogginnlegg   •  jul 28, 2014 15:46 CEST

Brannmannen Ola Martinsen skal ut på et uvanlig oppdrag. Som brannmann er han vant til å kjempe mot varmen, noe han også skal gjøre i denne spesielle utrykningen. Han er på vei ut for å vanne manøveringsområde og taksebanene på flyplassen.

Solen står midt på himmelen og asfalten koker. Ola har startet opp bilen og svinger ut av garasjen. Dette er ikke et oppdrag med sirener og full fart over rullebanen, men kanskje det nærmeste man kommer en sommerjobb som brannmann. 

9 000 liter vann 
Ute på manøveringsområdet har asfalten nådd kokepunktet. Vekten og trykket fra de store flyene som snur på en femøring er i ferd med å ødelegge asfaltdekket. For å forhindre at asfalten skades må brannvesenet spyle på ca. 9 000 liter. I de varmeste periodene må de ut å kjøle ned annenhver time.

- Det er vaktsjefen hos plassvedlikehold som har sendt bud på oss. Det er jo ikke et vanlig oppdrag, men i denne varmen er dette helt nødvendig, smiler Ola mens han åpner dysene under bilen.

Etter en kjapp avklaring med flygelederne får vi tillatelse til å kjøre ut på området. I et ledig øyeblikk mellom to avreisende fly fra SAS gir vi gass nedover bak flyene. Det er nesten så man kan høre asfalten puste lettet ut når vannet fosser utover.

- Vanntanken på denne bilen tar 12 000 liter vann, men jeg tipper vi bruker rundt 9 000 liter på denne turen. Gjør vi en grundig jobb nå så kan vi vente en times tid til neste gang, forklarer Martinsen.

Slalåm mellom fly
Det er ingen enkel oppgave å skulle vanne manøveringsområdet en tidlig ettermiddag. Det nærmer seg rushtid for antall flybevegelser i løpet av dagen og det er ikke bare å kjøre fritt rundt. Med mye trafikk på området må Ola finne seg i å vente litt mens flyene takser ut og inn ved gatene.

Asfalten er mørk der hvor vi har kjørt og små bekker begynner å renne mot gatene mens vi tar fatt på en ny runde nedover bak flyhalene. Det ville kanskje vært raskere å brukt strålen på toppen av brannbilen, men det er ikke praktisk mulig pga. flytrafikken i området.

- Som brannmann på en flyplass er arbeidsdagen er så variert at jeg har sluttet å bli overrasket. Å skulle vanne en strekning med asfalt er ikke det man først forbinder med brannvesenet, men det er morsomt å være til hjelp, ler Ola.

Fyller på for ny runde
Etter knappe 20 minutter med manøvrering mellom fly er Ola fornøyd. Bak oss ligger en våt og svart asfalt som igjen er klar for å tåle belastningen av fly fulle av turister som skal ut i den store verden. 

Trygt tilbake i garasjen rygger Ola elegant bilen på plass mellom brannslanger og uniformer som om det var det letteste i verden. Med kvart tank igjen er det kun en ting som gjelder, å koble på vannet for å få fylt på tanken igjen. 

- Det går relativt raskt å fylle opp. I løpet av 10 minutter er tanken full igjen og vi er klare for ny innsats. Slik varmen er nå vil jeg tro vi må ut igjen innen den neste timen, avslutter Ola mens han fester slangen til bilen og skrur på vannet.

Forfatter: Morten Schee, Informasjonskonsulent Oslo Lufthavn.

Kommentarer (0)

Legg til kommentar

Kommentar