Følg Oslo lufthavn

Gutta som får hjula til å gå rundt

Blogginnlegg   •   mar 18, 2015 11:00 CET

Maskinteknisk verksted på Oslo Lufthavn stjeler sjeldent de største overskriftene, men de er likevel en av de viktigste aktørene for å holde flyplassen i drift.

Plasstjenesten ved Oslo Lufthavn, som Maskinteknisk verksted er en del av, er mest kjent for brøytetoget på vinteren. Disse store maskinene som holder flyplassen fri for snø, ført med presisjon, og som gjør at Oslo Lufthavn blir betegnet som en dyktig flyplass på vinterdrift. Med så store snømengder som håndteres, er det nødt for å bli slitasje på utstyret. Da må bilene inn på verkstedet hvor ti mann står klare for å reparere utstyret på kort varsel.

- Så lenge ting fungerer, og vi gjør jobben vår, så er vi ikke synlige. Det er også slik det skal være. Vi måles på om utstyret er operativt eller ikke. Vi er stolte av å si at det ikke har vært noen banestenginger de to siste årene som følge av utstyret, sier seksjonsleder ved Maskinteknisk verksted Tommy Kjelbergvik.

Gode rutiner forhindrer stans
Nøkkelen til den gode flyten kan tilskrives gode rutiner. Det er krav om hvor mange kjøretøy som skal være tilgjengelige til enhver tid. Det gir et ekstra press på å arbeide effektivt og presist.

- Vi tar ting på et tidlig tidspunkt, og slik unngår vi de største skadene. Sjåførene er flinke til å rengjøre utstyret ofte, og avdekker feil med en gang de oppstår. Vi har også fullt vedlikehold av alle vintermaskiner på sommeren. 15. oktober kan gjerne vinteren komme for vår del, da er utstyret klart for en ny sesong, sier Kjelbergvik.

I tillegg til brøytebiler i alle former og fasonger, har de ansvaret for brannbiler, småbiler, oppmerkingsbiler og plenklippere, for å nevne noen. Det er mange forskjellige kjøretøy som må til for å holde en stor flyplass i drift, og ingen jobb er for vanskelig for disse gutta. De reparasjonene og sertifiseringene de ikke utfører selv, har de et godt nettverk av ekspertise de spiller på lag med ved behov, slik at alt blir utført på forskriftsmessig måte.

- Vi jobber i hovedsak dagtid, men vi har en hjemmevaktordning som fungerer veldig bra. Når det er behov for reparasjoner på kort varsel, blir vi kalt ut, og gutta er flinke til å stå på litt ekstra når det trengs, forteller han.

Rent verksted
Verkstedhallen er lys og trivelig med store lamper, vinduer i portene og hvitmalt gulv. Her er det så rent at man nesten kan spise av gulvet.

- Vi har en lang innarbeidet kultur for å ha det ryddig og rent hos oss. Er du vant til rot, så roter du, så hos oss har vi rutiner for rengjøring av verktøy og gulv etter hver reparasjon. Vi ser at de nyansatte adopterer kulturen fort. Vi har strenge krav i forhold til HMS, men rydder også for trivselens skyld, sier Kjelbergvik med et smil.

I tillegg til ryddighet er gutta gode på vedlikehold. Det er en gjeng dyktige mekanikere med allsidig kompetanse som utfyller hverandre godt. Mye av utstyret finnes det ikke dokumentasjon på, kunnskapen har mekanikerne tilegnet seg gjennom mange år med reparasjoner og feilretting. De tar godt vare på maskinparken for å forlenge levetiden, og noen av maskinene ser nesten nye ut etter 10-15 års bruk. Yrkesstoltheten vises også i arbeidet de gjør. De har et stort lager av deler for å ivareta krav om driftsstabilitet i tilfelle noe ryker. Alle servicer og reparasjoner gjøres med tanke på kvalitet, og i tillegg til bytting av deler og reparasjoner, har også mekanikerne mulighet til å sveise der det trengs på utstyret og produsere sine egne hydraulikkslanger. Oppgavene er mange, og mangfoldet i oppgavene er stort.

- Utstyret brukes på maks kapasitet på grunn av mye tung og våt snø, og selv om utstyret er konstruert for tøffe forhold, må det ofte forsterkes eller bygges om for at det skal tåle den tøffe hverdagen her på Oslo Lufthavn. Vi pleier å si at «alt som går rundt, går sundt», sier Kjelbergvik på klingende svolværdialekt.

I dag er en spesiell bil inne til service. Det er den eneste dyprensemaskinen i Norden, med kallenavnet «Gullpurka». Kallenavnet fikk den fordi den var så dyr i innkjøp i sin tid. Maskinen er imidlertid verdt sin vekt i gull. Den fjerner gummi på rullebanen og gammel merkemaling med et vasketrykk på 750 bar, eller 765 kilo når den treffer asfalten med en arbeidsbredde på 2,5 meter. Dette gjør at man kan jobbe raskt og effektivt, og holde arbeidet ute på rullebanen på et minimum.

Til sammenligning har en vanlig høytrykksspyler til privat bruk rundt 110 til 140 bar.

Fakta:

Antall kjøretøy på OSLI overkant av 100 småbiler hvorav 18 elbiler og 1 hydrogenbil, 15   brannbiler, ca 230 maskiner med tilhørende utstyr.
Antall ansattePer i dag 16 personer. 11 mekanikere, 4 i administrasjonen, og en   lærling. Totalt 14,9 årsverk.
Utdanning/fagområdeAnleggsmaskinmekanikere, landbruksmekanikere, lastebilmekanikere og   bilmekanikere. En med 15 års erfaring som flymekaniker.
Så mange liter olje byttes årligCa. 17 000 liter olje.
Disse verktøyene brukes oftestFastnøkler i alle størrelser, skrutrekkere etc. Vi har fastnøkler fra   4mm opp til 90mm
Maks løftekapasitet60tonn (4x15 tonns mobile søyleløftere).
Størrelse på verksted2300 m2 verkstedareal. 7 gjennomkjøringsløp med plass til sweepere,   hvorav 5 løp har 10 tonns traverskran

Kommentarer (0)

Legg til kommentar

Kommentar