Følg Oslo lufthavn

Da nordlyset kom til Oslo Lufthavn

Blogginnlegg   •  mai 05, 2015 08:00 CEST

På himmelen kommer noe duvende inn i blått, grønt og hvitt mot vestre rullebane. Med en perfekt landing ankommer Icelandairs storsatsning «Hekla Aurora» Oslo Lufthavn med kaptein Ágús Jóel Magnússon bak spakene. Hva svarer han flyplassens ivrigste flyspottere i dette intervjuet?

Først litt bakgrunn om hedersgjesten vår. Hekla Aurora er en Boeing 757-200. Hun har fått påsatt ekstra winglets og er spesiallakkert i nordlysets farger. Hun er også oppkalt både etter nordlyset og Islands mest kjente vulkan, Hekla. Som en del av Icelandairs kampanje «The Icelandair stopover» reiser hun rundt i Europa og USA. Denne dagen var det vi som fikk æren av et besøk. Etter at passasjerene har forlatt flyet, kommer vi inn og hilser på kaptein Ágús Jóel Magnússon. Han er her sammen med sine co-piloter Jón A Hallgrimsson og Margrèt Linnet.

På forhånd hadde vi tipset våre lokale flyspottere om at denne spesielle maskinen var på vei, og spurt om de hadde noen spørsmål til kaptein Magnússon. Responsen vi fikk var god og her følger spørsmål og svar med Heklas kaptein.

Hva er det beste med å fly et så annerledes fly som Hekla Aurora?

- Det må uten tvil være all oppmerksomheten vi får. Folk stopper opp på vei ned boardingbroene for å ta bilder av flyet, og det er fint å se at folk liker det. Jeg synes de som lakkerte flyet har gjort en veldig god jobb, det er utrolig mange detaljer som man ikke ser ved første øyekast.

Har du noen informasjon om hvor lenge Hekla Aurora skal være i drift, og kjenner du til om det er planlagt noen andre slike spesialfly i fremtiden?

- Etter det jeg har hørt, så er det ingen planer om å ta Hekla Aurora ut av drift i nær fremtid. Jeg mener å ha hørt at hun i alle fall er planlagt å operere til 2025, men kan ikke si det sikkert. Ingen av oss har hørt noen planer om andre slike fly. Det koster jo en del å lage slike spesialversjoner. Men man vet aldri. Plutselig er det noen som bestemmer seg for å lage et nytt spesialfly, og da kan vi i løpet av kort tid ha et til.

I forhold til andre flyplasser rundt om i verden, hva er spesielt med å lande og ta av på Oslo Lufthavn, og liker du best å lande fra nord eller sør?

- Det må uten tvil være vinterdriften deres. Jeg liker spesielt godt at dere har avisningen på enden av rullebanen. På den måten kan man avise rett før man tar av. For min del er det egentlig det samme om man flyr inn fra nord eller sør. Det gir oss ingen flytekniske endringer. Det som er fint med å fly inn fra sør er selvfølgelig at man kan se Oslo by på vei inn. Både Oslo og Oslofjorden er fint å se på en solfylt dag. Det er et nydelig landskap. Vi fløy inn fra sør i dag, og hadde muligheten til å se hovedstaden på vei inn.

Hvilke tips ville du gitt til reisende som kommer til Norge for første gang, og hvor reiser islendere selv dersom de skal ha ferie hjemme på Island?

- Jeg har falt veldig for Vestlandet. Spesielt rundt området Stadt. Nå er jeg kanskje litt inhabil, moren min er nemlig derfra. Når det gjelder islendere på ferie på Island, så er det veldig mange som drar opp til nord for å stå på ski eller til Grímsnes. Der er det mange sommerhus.

Hva synes du er finest? Nordlyset eller flyet? Har du noen gang hatt muligheten til å oppleve begge deler på en gang?

- Det er uten tvil nordlyset. Vi ser dem av og til hjemme på Island. Det er nydelig. Jeg har sett nordlyset fra Hekla Aurora en gang da vi fløy over Denver, Edmonton i USA. Det var ganske spesielt.

Hva var det som gjorde at du hadde lyst til å bli pilot, og hvordan har reisen din vært frem til i dag?

- Jeg har hatt lyst til å bli pilot siden jeg var en liten gutt. I 1979 startet jeg med å fly hangglidere. Så ble jeg hangglider-instruktør før jeg tok privatfly-lisens. Jeg ble deretter flygeinstruktør, før jeg hadde en periode med pushflying til Grønland. Det var kjempespennende. Vi fraktet utstyr og mat til innbyggere og diverse forskningsstasjoner der borte. Jeg ble ansatt av Icelandair i 1995, og har vært her siden. Jeg stortrives.

Vi har et stort flyspottermiljø på Oslo Lufthavn. Gir du oss et lite vink når du flyr forbi oss neste gang?

- Åh, kan du skrive ned navnet på den gruppa på Facebook? Sånne ting er alltid gøy. Det er klart vi kan vinke, dersom det er mulighet til det.

Co-pilot Jón er allerede inne og kikker i gruppa. De smiler godt når jeg oversetter kommentarene fra ivrige flyspottere.

- Se de har tracket oss og greier. Og her er det allerede et bilde da vi landet. Jeg «liker» det jeg. Blir gøy å følge med på om det kommer noen flere bilder, sier Jón.

Kommentarer (0)

Legg til kommentar

Kommentar